Bewegen tijdens coronapandemie

Hoe kunt u ondanks de maatregelen sporten en bewegen? En hoe pakt u dit veilig aan? Onderstaande tips en adviezen kunnen daarbij helpen.

Adviezen voor voldoende beweging voor volwassenen en ouderen:

1. Beweeg 2,5 uur per week matig intensief

Beweeg matig intensief waarbij uw ademhaling omhoog gaat, maar u nog wel kunt praten. Wandel bijvoorbeeld 20 minuten per dag, laat de hond uit of ga fietsen. U beweegt ook tijdens tuinieren of het huishouden doen.

Kijk voor meer informatie over bewegen op:

2. Doe 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

Alle volwassenen kunnen hun spieren en botten thuis versterken door bijvoorbeeld krachttraining, traplopen, touwtje springen, dansen en nordic walking (met stokken lopen). Het tv-programma ‘Nederland in Beweging’ laat goede oefeningen voor volwassenen en ouderen zien.

Kijk voor meer informatie over spier- en botversterkende activiteiten op:

3. Blijf in de benen om niet te vallen

Doe 7 kleine oefeningen tijdens uw dagelijkse bezigheden thuis om ‘in de benen’ te blijven.

Kijk voor meer informatie over valpreventie op:

Adviezen voor kinderen en jongeren

Adviezen voor voldoende beweging voor kinderen en jongeren (4 tot 18 jaar):

1. Beweeg 1 uur per dag matig intensief

Laat kinderen bewegen waarbij de ademhaling omhoog gaat door bijvoorbeeld buiten te spelen in de tuin, te wandelen of te fietsen. Buiten bewegen is gezond voor kinderen. Buiten bewegen is gezond voor kinderen of stimuleer ze weer om deel te nemen aan teamsporten.

Kijk voor meer informatie over beweging voor kinderen en jongeren op:

2. Doe 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

Versterk spieren en botten van kinderen door bijvoorbeeld dansen, trampoline springen, touwtje springen en balsporten (zoals voetballen).

Kijk voor meer informatie over thuis bewegen op:

3. Voorkom letsel door vallen

Voorkom ongevallen door met kinderen afspraken te maken over buiten spelen. Of het nu gaat om een trampoline, een kinderfiets, schoenen op wieltjes of skates (en het gebruik van knie-, elleboog- en polsbeschermers bij het skaten). Veel ongevallen en letsels gebeuren in en om het huis. Nu we thuis zijn, is het goed om hier extra aandacht voor te hebben.

Kijk voor meer informatie over veilig buitenspelen op:

Veiligheid.nl(opent in een nieuw venster): veilig buitenspelen voor kinderen

Bron: Loketgezondleven.nl (RIVM)