Eerste hulp bij insectenbeten

Ik ben gestoken door een insect. Wat kan ik doen?

Een rode plek op de huid, die gepaard gaat met jeuk en zwelling, kan wijzen op een insectenbeet. Door de hoge temperaturen en de droogte deze zomer zijn er meer insecten dan in andere jaren. Wespen, muggen, vlooien, dazen, bijen, mieren, teken en steekvliegen zijn veel voorkomende insecten die bijten of steken.

Wat kunt u merken van een insectenbeet?

• Een mug, vlo of mier voelt u meestal niet steken. U merkt pas dat u gestoken bent als er een bultje ontstaat dat jeukt.
  • Een steek van een bij, steekvlieg of wesp is pijnlijk en kan een flinke bult geven. Vooral een bijensteek geeft veel zwelling. Bijen laten hun angel in de huid achter als ze steken.
  • Een daas bijt en spuit geen gif in de huid. De bijt is pijnlijk en er ontstaat een jeukbult.
  • Een teek blijft op de bijtplek zitten; het beestje laat pas los als het zich heeft volgezogen met bloed.

Wat kan ik zelf doen?

• Als de angel van een bij is blijven zitten, moet u deze weghalen. Probeer met uw nagel de angel eruit te schrapen. U kunt ook de stompe kant van een mes of een pincet gebruiken. Soms hangt er nog een klein gifzakje aan de angel. Pas dan op dat u niet in het zakje knijpt, want dan kan er eventueel meer gif naar binnen spuiten.
  • Als de angel eruit is, kunt u het wondje spoelen en deppen met joodpovidon of alcohol (70%).
  • Een vastzittende teek moet u meteen verwijderen. Pak de teek zo dicht mogelijk op uw huid vast. Dit lukt het beste met een tekentang. Pak de teek bij de kop zonder in het lijfje te knijpen. Trek hem vervolgens voorzichtig uit de huid. Hierna het wondje goed wassen en desinfecteren met joodpovidon of alcohol (70%). Noteer de datum van de tekenbeet in uw agenda. Noteer ook in welke streek en welk land.
  • Als er een stukje van de teek in de huid achterblijft, kan dat geen kwaad. Het komt er vanzelf weer uit. Als het niet lukt de teek te verwijderen, laat dit dan dezelfde dag door uw huisarts doen (op de praktijk of de huisartsenpost).
  • Bij jeuk, pijn en zwelling geeft een koude, natte doek verlichting.
  • Bij jeuk kunt u eventueel antijeukmiddeltjes gebruiken, zoals menthol strooipoeder of een crème. Deze kunt u kopen bij de drogist of apotheek.

Wanneer contact opnemen met de huisarts?

• een steek in de mond, tong of keel
  • overgevoeligheid voor insectenbeten
  • acute benauwdheid
  • uitslag op andere plaatsen dan waar u gestoken bent