Uitnodiging voor de griepprik

Veel mensen krijgen een uitnodiging van hun huisarts om de griepprik te halen. Bijvoorbeeld als u een longziekte of hartziekte heeft.

U kunt de griepprik het beste halen tussen half oktober en eind november. Wordt u dit jaar 73 tot 79 jaar oud? Dan krijgt u ook een uitnodiging voor de prik tegen pneumokokken. Dit is een extra prik tegen longontsteking.

Uitlegvideo met meer informatie over de griepprik

Bekijk video

Veilig naar de huisarts

U kunt veilig naar uw huisarts. Uw huisarts neemt maatregelen om besmetting met het coronavirus te voorkomen.

U kunt zelf meehelpen om besmetting te voorkomen:

• Kom niet naar de praktijk bij 1 of meer van deze klachten: verkoudheid, hoesten, keelpijn of temperatuur boven 37,5 graden. Laat u testen op corona en blijf thuis tot u de uitslag weet. Maak een nieuwe afspraak om de prik te halen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.

Prik tegen pneumokokken

Wordt u dit jaar 73 tot 79 jaar oud? Dan kunt u gratis een prik krijgen tegen pneumokokken. Pneumokokken zijn bacteriën. Vooral ouderen kunnen er erg ziek van worden en longontsteking krijgen.

U krijgt een uitnodiging van uw huisarts als u de prik kunt krijgen. U krijgt de prik vaak tegelijk met de griepprik, in uw andere bovenarm.

De prik tegen pneumokokken heeft voor- en nadelen.

Voordelen van de prik tegen pneumokokken:

• De prik beschermt tegen ziekten die door pneumokokken komen:
    • De kans op longontstekingbloedvergiftiginghersenvliesontsteking en andere ernstige ziektes wordt kleiner.
    • De kans wordt kleiner dat u zo ernstig ziek wordt dat u naar het ziekenhuis moet.
    • De kans wordt kleiner dat u overlijdt aan een ernstige ziekte door pneumokokken.
  • De prik geeft weinig bijwerkingen.
  • De prik kunt u tegelijk krijgen met de griepprik.

Nadelen van de prik tegen pneumokokken:

• De plek waar geprikt is, kan pijnlijk, rood en dik zijn. Dit gaat na 1 tot 2 dagen over. De prikplek kan pijnlijker aanvoelen dan de griepprik.
  • U kunt zich een paar dagen niet lekker voelen, met spierpijn en een beetje koorts. Dit is een normale reactie van het lichaam op de prik.
  • De prik voorkomt niet alle ziekten door pneumokokken.

U kunt meer lezen over de prik tegen pneumokokken:

Bron: Nederlands Huisartsen Genootschap