Griepvaccinatie oproep

In oktober en november krijgen zo’n 6 miljoen mensen van hun huisarts een uitnodiging voor de jaarlijkse griepprik. De griepprik is voor mensen van 60 jaar en ouder en voor volwassenen en kinderen met bepaalde medische aandoeningen. Een griepprik is niet verplicht. Iemand kiest zelf om wel of niet van het aanbod gebruik te maken.

Griep is erger dan verkoudheid

Van griep krijg je plotseling hoge koorts, hoofdpijn, spierpijn en koude rillingen. Het kan 1 tot 3 weken duren voordat je weer beter bent. Griep wordt veroorzaakt door het griepvirus (influenzavirus). Het is een besmettelijke ziekte van de luchtwegen. In het dagelijks spraakgebruik worden verkoudheid en griep vaak door elkaar gebruikt.

Longontsteking of hartproblemen

Bij de meeste mensen veroorzaakt het griepvirus alleen een infectie van de luchtwegen. Zij zijn meestal binnen 1 tot 3 weken volledig genezen van deze infectie. Bij sommige mensen verloopt griep ernstiger en kunnen complicaties ontstaan. De meest voorkomende complicatie is een longontsteking. Andere ernstige complicaties zijn een hartinfarct of hartfalen.

Een ziekte (bijvoorbeeld diabetes) kan erger worden

Als u al een chronische ziekte heeft, kunnen de klachten van deze ziekte tijdelijk verergeren als gevolg van de griep. Dit geldt onder andere voor mensen met diabetes en voor mensen met longaandoeningen, hartaandoeningen of nieraandoeningen. Mensen met astma kunnen tijdens de griep bijvoorbeeld meer of ernstigere astma-aanvallen krijgen.

Gezondheid kan minder goed blijven

Als de griep bij u ernstig verloopt of als er complicaties optreden, is het mogelijk dat u niet meer zo gezond wordt als u voor de griep was. Ook is het mogelijk dat de chronische ziekte die u al had, blijvend verslechterd is ten gevolge de griep.

40% minder kans op griep

De kans om griep te krijgen is 40% kleiner als u een griepprik heeft gehad. Dit is een gemiddeld cijfer. De kans verschilt per seizoen en hangt af van ontwikkelingen per virus binnen het seizoen. Ook de leeftijd en het immuunsysteem van personen die wel en niet gevaccineerd zijn, bepalen mede de effectiviteit van de griepprik.

Toch griep? Vaak minder ernstig ziek

Als u na de griepprik toch griep krijgt, wordt u meestal vaak minder ernstig ziek. Uit onderzoek onder grote groepen mensen blijkt dat de griepprik, als je toch ziek wordt, het risico op ernstige ziekten vermindert. Voor individuen is dit effect nog niet goed vast te stellen. Hier wordt nog meer onderzoek naar gedaan.

Met de griepprik is de kans groter dat u gezond blijft of als u toch ziek wordt, sneller en beter herstelt. Daarmee helpt de griepprik u zo gezond en actief mogelijk te blijven.

Infographic