Hulp bij stoppen met roken voor twintigers

In 2019 rookte 1 op de 3 jongeren tussen de 20 en 24 jaar. Hoe langer je rookt, hoe moeilijker het is om te stoppen.

Veel jongeren roken af en toe om het uit te proberen. Of omdat anderen het doen. In het begin is het niet eens zo lekker. Je denkt dan dat je er makkelijk mee kan stoppen.
Maar ga je vaker roken, bijvoorbeeld in de pauzes, zodra je vrij hebt of afspreekt met vrienden? Dan raak je er snel aan gewend. Je krijgt dan op die momenten vanzelf zin om te gaan roken (psychische verslaving).

Je lichaam raakt ook snel gewend aan de nicotine, dit is een verslavende stof in de sigaret. Nicotine geeft tijdelijk een prettig gevoel. Maar als het is uitgewerkt, word je onrustig en gespannen. Je raakt geïrriteerd en kan je minder goed concentreren. Je verlangt dan weer naar een sigaret om die onrust weg te nemen (lichamelijke verslaving). Dat maakt het moeilijk om ermee te stoppen.

Je raakt dus snel verslaafd aan roken. Soms al binnen enkele weken. Verslaving is de belangrijkste reden dat mensen blijven roken. Rook je minstens 10 sigaretten per dag? Dan is de kans groot dat je verslaafd bent.

Stoppen met roken: de voordelen

Stoppen met roken is goed voor je gezondheid. Ook op korte termijn heeft het veel voordelen.

  • Je conditie wordt beter en je hebt meer energie. Na een paar weken voel je je al fitter.
  • Je huid en haar worden weer mooier en je ruikt niet meer naar rook.
  • Je kunt beter proeven en ruiken.
  • Je adem ruikt frisser.
  • Je tanden zien er gezonder uit.
  • Je stem klinkt natuurlijker en je rokershoest verdwijnt.
  • De kans dat je verkouden of ziek wordt, is direct kleiner.

In het begin gaat je gezondheid het hardst vooruit. Je hebt dus snel resultaat van het stoppen. Je gaat er altijd op vooruit, ongeacht hoe lang je gerookt hebt. Je levensverwachting wordt uiteindelijk weer dezelfde als die van een niet-roker.

Als je niet meer rookt is dat ook beter voor de gezondheid van de mensen om je heen. Je beschermt hen tegen de gevolgen van het meeroken (inademen van de rook van anderen). Als je thuis rookt, hebben andere huisgenoten en kinderen namelijk meer kans op verkoudheid, griep en ontstekingen van de oren, de luchtwegen en de longen. Ook hebben je huisgenoten meer kans op hart- en vaatziekten zoals een beroerte, bloedvatvernauwing en hartinfarct.

Door niet te roken geef je ook een goed voorbeeld aan vrienden en kinderen en volwassenen in je omgeving. Stoppen met roken heeft nóg een groot voordeel: je houdt veel geld over.

Op jongeren.rokeninfo.nl vind je informatie en video’s over roken en de voordelen van stoppen. Ook over de nadelen en risico’s van bijvoorbeeld een waterpijp, shisha-pen.

Zelfhulp via je mobiel kan je helpen met stoppen. Kijk bijvoorbeeld op Stopstone. Dit is gratis hulp.

Meer informatie

Bron: Thuisarts.nl/Trimbos