Oppassen met de lentezon

Eindelijk, het is lente…

Wat is-ie toch fijn, de lentezon. Maar ook verraderlijk; verbranding ligt op de loer. Vooral als u een lichte huid hebt, is het juist in de eerste lentemaanden extra belangrijk om u goed in te smeren.

Ze lijken zo zacht en onschuldig, maar juist de uv-stralen in de lente kunnen de huid en gezondheid flinke schade toebrengen. Omdat de (gezichts)huid in de wintermaanden relatief weinig zonnestralen heeft gehad, is deze nog niet voldoende ‘gehard’. Dit maakt uw huid extra kwetsbaar voor verbranding en daarmee DNA-schade. Zeker met kinderen is het oppassen geblazen.

Tips om toch te genieten van de zon:

  • Laat uw huid voorzichtig wennen aan de zon. Begin bijvoorbeeld met 20 minuten in de zon.
  • De zonkracht is tussen 11.00 en 15.00 uur het sterkst. Ga dan niet onbeschermd in de zon.
  • Vergeet ook niet dat de zonnekracht niet samenhangt met de temperatuur. De zon kan op een heldere en koele dag net zo sterk zijn als op een warme dag. Zelfs dus bij dagtemperaturen tussen de 15 en 20 graden.
  • Bescherm u met kleding en een zonnebrandcrème van minimaal factor 30 in uw vrije tijd en op vakantie.
  • Smeer het zonnebrandmiddel 30 minuten vóórdat u de zon ingaat in en herhaal dit om de 2 uur of na inspanning (sporten, zwemmen etc..).
  • Gebruik voor uw gezicht sowieso altijd een (dag)crème met een factor als u naar buiten gaat. Al is het maar om rimpels tegen te gaan, want de zon is – samen met roken – de allergrootste huidverouderaar
  • Zorg voor extra bescherming op het water, in de sneeuw en op droog zand.
  • Ga niet onder de zonnebank

Meer informatie