Algemeen - Goede voornemens voor 2019

Goede voornemens: met de komst van een nieuw jaar heeft iedereen er meestal (minstens) één. Wat gaat u in 2019 anders doen? Welke doelen heeft u voor ogen? En misschien wel het belangrijkste: zijn uw goede voornemens realistisch?

Of u nu gezonder wilt eten of meer wilt bewegen, soms zijn we geneigd de lat net iets te hoog te leggen, waardoor we voornemens niet lang volhouden. We beginnen vol goede moed, maar na een week of twee vallen we weer terug in onze oude gewoonten. HKN Huisartsen zet een tips en informatie op een rij om u te ondersteunen zodat u uw doelen wél kunt behalen.

Stoppen met roken

Als u stopt met roken, komt u moeilijke situaties tegen. De volgende adviezen helpen u om die moeilijke momenten goed te doorstaan.
  • Mijd de eerste tijd moeilijke situaties en een omgeving waar gerookt wordt. Zo komt u niet in de verleiding om (mee) te gaan roken. Na een paar weken staat u al sterker en kunt u die situaties waarschijnlijk wel weer aan.
  • Zorg ervoor dat u een antwoord klaar heeft voor als men u een sigaret aanbiedt. Bijvoorbeeld: “Nee dank je, ik ben gestopt!” of “Nee, ik rook niet!”
  • Pas op met alcohol. Alcohol maakt het veel moeilijker om nee te zeggen tegen roken. De eerste weken nadat u gestopt bent met roken kunt u dus beter geen alcohol drinken.
  • Bedenk wat uw favoriete rookmomenten zijn. Dat zijn straks de moeilijke momenten waarop u naar een sigaret verlangt.
Bedenk alvast wat u op moeilijke momenten gaat doen in plaats van roken. Dan bent u beter voorbereid. Dit zijn een paar voorbeelden:
  • Rookt u voor de gezelligheid? Dan kunt u in plaats daarvan bijvoorbeeld een kop thee drinken, muziek opzetten, met iemand een gesprek beginnen, iemand opbellen of bij iemand op bezoek gaan.
  • Rookt u als u stress heeft of gespannen bent? Dan kunt u bijvoorbeeld diep ademhalen, een slokje water nemen, even rondlopen of een eindje rennen of hard fietsen. Lees ook wat u kunt doen om met stress om te gaan en beter te ontspannen.
  • Rookt u als u boos of verdrietig bent? Schrijf uw gedachten op en praat erover, dat lucht vaak op. Probeer afleiding te zoeken, ga even wandelen of fietsen.
  • Rookt u als beloning na hard werken? Of om iets te vieren? Verzin iets anders: koop iets leuks voor uzelf, zoals bloemen, een tijdschrift of een cd, maak zelf muziek of ga naar de bioscoop en neem iemand mee. Door niet te roken houdt u geld over voor leuke dingen.
Bedenk steeds iets wat bij u past. Dan lukt het beter om de moeilijke momenten goed door te komen. Voor meer informatie en begeleiding bij het stoppen met roken kunt u terecht op Thuisarts.nl.

Gezonder eten

Wilt u gezonder eten of afvallen? Of meer inzicht krijgen in wat u eet?
Op de site van voedingscentrum vindt u handige tips en informatie.
Mijn Voedingscentrum is de verzamelplek van alle digitale tools van het Voedingscentrum, waaronder de Eetmeter waarmee u een eetdagboek kunt bijhouden of een Caloriechecker. U kunt zelf kiezen welke tools u handig vindt.

Meer bewegen

Beweging is goed voor uw gezondheid, toch schiet het er vaak bij in. Rond de kerstperiode buiken we lekker uit, waarna we in het nieuwe jaar met frisse moed aan de gang willen.
Bewegen is echter niet voor iedereen vanzelfsprekend. Toch kunt u met kleine veranderingen al grote resultaten bereiken. En hiervoor hoeft u zich niet uren in het zweet te werken in de sportschool als u dat niet wilt. Er zijn vele andere mogelijkheden.

Minder zitten bijvoorbeeld. Door te wandelen tijdens de lunch, de auto net iets verder weg te parkeren of vaker de trap te nemen. Of een kleine avondwandeling na het eten. Kies de manier die bij u past, een half uur per dag is voldoende!

Sportservice helpt u de eerste drempel over om meer te gaan bewegen. Dit loket geeft advies en organiseert activiteiten. Neem eens een kijkje op de websites van Sportservice Schagen of Sportservice Den Helder voor activiteiten bij u in de buurt.

Ook in 2019 zal HKN Huisartsen u blijven informeren over een gezonde leefstijl. Met tips en informatie op het gebied van beweging, stoppen met roken, alcohol, voeding en ontspanning. Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte!
Deel deze pagina LinkedIn