Algemeen - Hoe werkt het op de huisartsenpost?

Hoe werkt het op de huisartsenpost? Vraag & antwoord

Wanneer u te maken krijgt met spoedeisende gezondheidsklachten komen er in korte tijd veel vragen bij u op. We geven u antwoorden op veelgestelde vragen van patiënten, zodat u goed voorbereid bent indien een dergelijke situatie zich voordoet.

Wanneer bel ik de huisartsenpost of ga ik naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis? En in welk geval bel ik 112?
De huisartsenpost is er voor spoedeisende gezondheidsklachten tijdens avond, nacht en weekend, waarvoor u anders uw huisarts zou bellen. De Spoedeisende Hulp bij het ziekenhuis (SEH) is bedoeld voor ernstige situaties, waarbij inzet van een medisch specialist nodig is. Bij twijfel belt u eerst de huisartsenpost, u wordt doorgestuurd indien nodig. Bij levensbedreigende situaties belt u altijd 112.

Als ik overdag geen tijd heb om naar mijn huisarts te gaan, kan ik dan bij de huisartsenpost terecht?
Nee, de huisartsenpost is alleen bedoeld voor spoedeisende klachten die niet kunnen wachten tot de volgende dag. 

Wat zijn de openingstijden van de huisartsenpost?
Op werkdagen vanaf 17.00 uur tot de volgende morgen 08.00 uur, tijdens de weekenden van vrijdag 17:00 uur tot maandag 08.00 uur en op feestdagen van 08.00 uur tot de volgende dag 08.00 uur.

Waarom moet ik eerst bellen?
De huisartsenpost verleent spoedeisende huisartsenzorg. Om te beoordelen wat de mate van spoed is, stelt een speciaal opgeleide triagist u een aantal vragen over uw klachten. Pas dan kan bepaald worden hoe snel en welke hulp nodig is. Bovendien kan er op deze manier een afspraak gepland worden, waardoor u niet onnodig lang hoeft te wachten als u naar de post komt. 

Krijg ik de huisarts aan de lijn?
Nee. De telefoon wordt opgenomen door een speciaal opgeleide triagist, die u een goed advies geeft. De triagist werkt nauw samen met de dienstdoende huisarts. Medische adviezen worden altijd in overleg met de huisarts gegeven. 

Ben ik meteen aan de beurt?
Omdat de afspraak telefonisch is ingepland wordt u zo snel mogelijk geholpen. Toch kan het voorkomen dat u langer moet wachten omdat consulten uit kunnen lopen of omdat er zeer acute hulpvragen tussendoor komen. Het kan dus voorkomen dat mensen die later binnen zijn gekomen eerder worden geholpen. 

Wordt mijn eigen huisarts op de hoogte gesteld?
Ja, uw huisarts krijgt een kort verslag van uw klachten en het advies dat u heeft gekregen.

Wat kan ik zelf doen om mijn situatie in te schatten?
Voor medische informatie en adviezen kunt u terecht bij Thuisarts.nl, deze website is goedgekeurd door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG).
Deel deze pagina LinkedIn