Patiënten huisartsenpost Den Helder digitaal doorverwezen naar SEH

Patiënten huisartsenpost worden digitaal doorverwezen naar spoedeisende hulp. Nieuwe werkwijze voorkomt dubbele administratie

In de huidige situatie krijgen patiënten een papieren verwijzing mee voor spoedeisende hulp. De administratie die hierbij komt kijken gebeurt ook nog een keer bij de SEH. Met de komst van het nieuwe systeem valt dit weg. Een ander voordeel is dat de SEH weet welke patiënt eraan komt, waarbij er direct een koppeling is te maken met het patiëntendossier.

Digitale doorverwijzing is de eerste stap in de inrichting van een spoedplein

HKN en Noordwest Ziekenhuisgroep werken momenteel aan de realisatie van het spoedplein op Noordwest locatie Den Helder. Hier vindt alle acute zorg plaats onder één dak, waarbij de SEH en huisartsenpost volledig zijn geïntegreerd. Patiënten worden ontvangen en getrieerd via één balie, waarna zij direct doorgestuurd worden naar de juiste zorgverlener.

Annet Middendorp, manager acute zorg HKN: “Met de komst van het spoedplein creëren we een optimaal zorgpad voor de patiënt. Eén balie, één afdeling, nauwe samenwerking; belangrijke elementen waarmee we een mooie stap zetten in het verlenen van de juiste zorg op de juiste plek.”

Jurgen Sernee, lid raad van bestuur Noordwest: “Met het spoedplein in Den Helder scharen we ons bij de eerste regio’s in Nederland die op zo’n verregaande wijze samenwerken bij de organisatie van de spoedzorg. De technische koppeling van onze patiëntsystemen ondersteunt deze unieke geïntegreerde aanpak van de spoedzorg.”

Naar verwachting opent het spoedplein eind 2022 zijn deuren op Noordwest locatie Den Helder.